Kovaa tuulta ollut jo pari päivää luoteen ja pohjoisen kantilta. Käytiin aloituspäivänä Kiviniityn Reiman ja Ronkaisen kanssa hakemassa hylkeitä Merikallojen suunnalla. Huonot oli pyyntijäät. Laivaväylän vieressä merikalloissa muutamia parempia lauttoja, mutta ei hylkeitä näkyvissä. Yksi venekunta oli kuitenkin jäällä hyljettä nylkemässä. Iltaa kohden tuulikin alkoi virkkumaan ja n. kello 15 aikoihin päätettiin ottaa suunta takaisin Raahea kohti. Pitkästi oli kertynyt “soppajäätä” mannerta vasten. Karjulan majakalle asti piti ajaa ulkona ennen kuin saatiin kurssi kohti iso-kraaselia. Saareen kun oltiin palattu, niin oli aikaa vilkaista mitä viestiä oli liikkunut hylkimiesten whatss app ryhmässä. Pari hurjempaa jermua oli pystyttänyt leirin jäälle. Tutkaheijastin viritettynä puoshaan nokkaan ja avovenekatettuna vanhaan malliin. Joku tuumasi, että kovaa keliä luvassa. Taitaa miehille tulla yöllä hauenlähtö lautalta..
Iso-kraaseli, luotsitupa.
Restaurointipalvelu Karniisi, Timo Räisänen oli talven aikana entisöinyt luotsituvan ikkunat. Upeaa työtä! Pokat saatiin viikolla asennettua paikalleen asti ja alkaa lämpö tuvassa pysyä taas sisäpuolella. Vieressä olevat ikkunan karmit tietenkin näyttää nyt entistä karummalta, mutta jostain se on projekti aina aloitettava. Osa ikkunoista olikin jo niin lahoja, että kun niitä irroitettiin, niin puuosat irtosi käsiin.
Thompsoninranta.
Rannikon vesirakennus aloitti ruoppaustyöt thompsonin rannassa. Tarkoitus on minun kuuleman mukaan ruopata ranta alue 1,7 m syvyyteen. Kulkusyvyys kuitenkin säilyy entisellään, mikä on merikarttoihinkin ilmoitettu ja sen mukaan mennään. Aivan huippu homma! Uskaltaa jatkossa vierasveneetkin paremmin tulla kaupungin rantaan. Joka kesä siinä on saanut olla avustustehtävissä irroittamassa kiinni tarttuneita veneitä. Samoin saadaan kaupungissa jatkumoa pikkulahden alueelle merellisestä veneilynäkökulmasta.
Tarkoitus on jatkaa hylkeenpyyntiä huomenna, jos vain jäiden välissä on sen verran tilaa, että päästään saaristosta ulos. Saas nähä.. Tuulen kantti on kyllä koko ajan sillä suunnalla, että voi olla, tai oikeammin sanottuna tulee olemaan haastellista.